wtorek, 11 stycznia 2011

Top 2010 #3: Top 30 singli 2010 cz. 1

Za nami półmetek podsumowań.
Po tych żakowskich przyszedł czas na takie już zupełnie "moje" - tzn. powstałe na podstawie wszystkiego, co ukazało się w zeszłym roku.

Zaczniemy od zestawienia 30 najlepszych singli. Warunkiem trafienia do niego było ukazanie się na singli między 1 stycznia a 31 grudnia 2010, co z miejsca dyskwalifikuje znaczną część polskiej muzyki, bo w naszym kraju przeważnie nie wydaje się singli, EPek... Tak naprawdę to nie wydaje się niczego. A jak się wydaje, to potem i tak nikt tego nie kupuje. Chyba, że dołączą to do "Pani Domu". No ale mniejsza o to...
"Warunek singla" dyskwalifikuje też mnóstwo dobrej muzyki, nagrywanej przez artystów bardziej niezależnych albo takich, którzy do promocji albumu w mediach wybierają najsłabsze piosenki/ No ale ci drudzy są sami sobie winni...

Dlatego też bardzo skrupulatnie szukałem informacji, które utwory trafiły na single, choćby i w formacie cyfrowym. Wszystko po to, żeby nie przeoczyć żadnego godnego uwagi utworu.
Jeśli jednak natraficie na jakieś niezgodności albo uznacie, że pominąłem jakiś wybitny kawałek - dajcie znać w komentarzach.

Od razu zaznaczam też, że nakręcony teledysk nie oznacza, że utwór pojawił się na singlu (i odwrotnie).
Nie jest to też zestawienie singli wydanych w Polsce, bo inaczej może udałoby mi się skompletować Top 5...

Miejsc jest 30, więc ten ranking ukaże się w trzech częściach - po 10 pozycji w każdej.

Pozwolę też sobie nie opisywać każdego utworu z osobna.
Gdybym o każdym miał napisać kilka zdań, to ten post czytalibyście dopiero w czerwcu.
Wiadomo - wszystkie są dobre; im bliżej pierwszego miejsca, tym lepsze. A pierwsza trójka to już absolutne arcydzieła.
Wszystkie utwory pojawiły się też swego czasu w "Szafie", więc na pewno je kojarzycie.
Kilka z nich było też w rankingu żakowych powerplayów, ponieważ spełniały warunki obu zestawień.
I - co najważniejsze - były dobre.

***

Dziś miejsca 30 - 21:


Niebawem druga część podsumowania - miejsca 20 - 11! 

4 komentarze:

  1. Bardziej obszerny komentarz odnośnie listy pojawi się na pewno... ale to za jakiś czas. Jak ogarnę to wszystko, odświeżę sobie niektóre kawałki i tak dalej.

    Ale na początek pytanie odnośnie tego co mi się od razu nasunęło:
    * Struck Dumb aby na pewno jest singlem? Bardzo dobry kawałek, ale ja nie znalazłem informacji jakoby był to singiel. Jedynie, że zespół udostępnił do darmowego ściągnięcia (ale to w listopadzie 2009, więc chyba odpada).
    * Zdradzisz jakieś ciekawe źródła poszukiwania singli oprócz oficjalnych stron, myspace'a i wiki? ;>

    OdpowiedzUsuń
  2. Co do "Struck dumb", to teraz nie dam już za niego głowy. Wszystko staram się sprawdzać na bieżąco i nie pamiętam, gdzie natrafiłem na taką informację. Bardzo możliwe, że faktycznie wkradł się jakiś błąd.

    Co do źródeł informacji nt. singli, to pewnie Cię nie zaskoczę, bo też korzystam głównie z tych podanych przez Ciebie.
    Do tego zaglądam też na Last.FM, allmusic.com i discogs.com
    Ale niestety nie ma jednego pełnego, pewnego i wystarczająco obszernego źródła.
    Idealnie byłoby, gdybym wszystkie single dostawał do rąk własnych, na kompaktach :)

    OdpowiedzUsuń
  3. 30. Jan Bo - Miłości żar
    Pierwsze co pomyślałem - fajną ma gitarę :D
    Kawałek sympatyczny, taki lejdipankowy. Szczególnie refren mi przypadł do gustu. A cała płyta raczej przeciętna. I były na niej lepsze kawałki ;)

    29. The Chemical Brothers - Swoon
    Ciekawy pomysłna teledysk, choć po dwudziestu sekundach mi się znudziło. I kawałek też nudny. Powtarzane motywy usypiają i nie zachęcają do ponownego przesłuchania. Jestem na nie!

    28. Kurczat - wirtualny pies
    Kojarzę nazwę zespołu. Mam na dysku utwór pt. "Pokój", całkiem fajny w sumie. I ten kawałek też jest miły dla ucha. Może nie za bardzo ambitny, ale można posłuchać.
    A no i dodam jeszcze, że chłopcy z zespołu wyglądają najwyżej na liceum, zwłaszcza wokalista.

    27. Wiley ft. Emeli Sandé - Never be your woman [Solo's "Love Garage" RMX]
    A ten kawałek mi się nie podoba. Nie moje klimaty.

    26. Nerwowe Wakacje- Pan Samochodzik
    A ten utwór kojarzę. To chyba jeden z powerów Żakowych ;) Wg danych z komputera, leży już u mnie od sierpnia i za każdym razem jak robię przesiew wśród luźnych utworów, stwierdzam, że jest fajny i go sobie zostawię. Jestem na tak.

    25. The Futureheads - Struck dumb
    Bardzo dobry kawałek, z bardzo dobrej płyty. Powinien być wyżej. No chyba, że dalej czekają mnie takie zajebistości, że przebijają to. Ale wątpię, że nie znajdzie się choć kilka tytułów, które ten kawałek mógłby spokojnie przeskoczyć ;)

    24. Deerhunter - Helicopter
    Straszny smęt. Nudzi i męczy. Nie podoba mi się.

    23. Daft Punk - Derezzed
    Daft Punk ma dobre kawałki, ale ten niestety do nich nie należy. Mogę go określić najwyżej jako przeciętny. Strasznie denerwujące są fragmenty, gdy muzyka lekko cichnie i ktoś coś mówi. Masakra. Po co to? Poza tym gdzie te czasy, kiedy teledyski DP śledziło się z zaciekawieniem?

    22. 19 Wiosen - Wschód
    Nie lubię tego zespołu. Kiepskie riffy, brak melodii, wszystkie piosenki wykrzyczane w ten sam sposób. Do kosza z nimi.

    21. Diagram Of The Heart - Did I?
    Twój link nie działa, więc sobie znalazłem to -> http://www.youtube.com/watch?v=oPdkwEgaGBU ,mam nadzieję, że poprawna wersja
    Kawałek strasznie tandetny. Nie wiem w ogóle jak to się może podobać o_O


    Podsumowując pierwszą część listy. Na razie jest nieźle. Stosunek kawałków fajnych do niefajnych w miarę zadowalający. Mam nadzieję, że dalej będzie już tylko lepiej. Chociaż patrząc z mojej perspektywy (pierwsze kawałki fajniejsze, a bliżej 20 już gorzej), ta tendencja spadkowa lekko przeraża. No zobaczymy.

    OdpowiedzUsuń
  4. #30. Niewątpliwie - na "Miya" były lepsze kawałki, ale akurat ten Janek B. wybrał na singiel.

    #28. Chłopaki są w Twoim wieku :)

    #23. No bo to ze ścieżki dźwiękowej do "Tronu". Więc tutaj masz taki 1,5-godzinny teledysk :)
    A lepszej wersji tego kawałka nie znalazłem na YT.

    #22. Ja tam będę ich bronić. Moim zdaniem, melodie mają świetne. A wokal mi nie przeszkadza.

    #21. Tak, to to; chociaż w wersji studyjnej brzmi lepiej. Dla mnie bomba :P

    OdpowiedzUsuń